onsdag den 18. august 2010

Kryddereddike

I min have dyrker jeg mange krydderurter. Jeg bruger dem til kryddereddiker og flittigt i vores mad.
Fra venstre: Vaniljeæbleeddike, basilikumeddike, dildeddike





















Vaniljeæbleedike: vaniljestang, som er flækket, æbleeddike . (Jeg har brugt vaniljekornene).
Basilikumeddike: hvidløg, basilikum, rosmarinkvist, hvidvinseddike
Dildeddike: dild, hvidvineddike
Fra venstre: chileolie, roseneddike, rosensirup


















Chiliolie: hvidløg, chilifrugter, rosmarinkvist, olivenolie. Prik chilierne med en kødnål. Både olien og chilierne kan bruges. Fyld mere olie på, når chilierne ikke er dæket mere.
Roseneddike: birkesød (sukker), rosenblade, rød- og hvidvinseddike. Lad det række en uge. Si rosenbladene fra og hæld på flasker.
Rosensirup: kog rosenblade og vand langsomt op. Lad stå et døgn. Tilsæt sukker og citronsaft. Kog den ind.

Jeg har også lavet en hindbæreddike (hindbær og hvidvinseddike). Den får en flot rød farve. Jeg bruger eddikerne til dressinger, gammeldags agurksalat eller hvor der skal bruges eddike. Rosensiruppen vil jeg bruge til desserter eller marinere nogle frugter i den.

Her er den eneste melon, som jeg får i år. Det er en galia-melon. Den er ved at være moden. Glæder mig til at smage.
















Jeg har smidt agurkplanterne og en enkelt snackpeber ud fra pavillonen. Der er ikke flere afgrøder på dem og der var gået spind i agurkerne. De skulle jo nødig smitte de andre planter. Jeg venter nu på at mine ananaskirsebær skal blive modne. Jeg har stadig tomater og chili.

En meget regnvådshilsen (det sidste døgn har vi fået 39 mm)
Birgitte

Ingen kommentarer: